Så hanterar vi dina personuppgifter

Här kan du läsa om hur Göteborgs universitets studentkårer hanterar personuppgifter vid kontakt med ombuden.

Student- och doktorandombuden vid Göteborgs universitets studentkårer arbetar ofta med enskilda ärenden. Med det arbetet följer att ombuden hanterar personuppgifter. Vi hanterar förstås alla personuppgifter i enlighet med dataskyddsförordningen, GDPR.

Det innebär att du som tar kontakt med ombuden för att få stöd och hjälp samtycker till att vi hanterar dina personuppgifter.

Du kan självklart alltid välja att kontakta ombuden anonymt för att ställa frågor, då behöver vi inte dina personuppgifter.

Du kan i kontakten med oss be om ett ärendenummer som är bra att spara när du söker kontakt med oss, se punkt 5 nedan.

Det här gäller hos oss

1. De personuppgifter som du, din studentkår eller Göteborgs universitet har skickat till oss sparas endast om ditt samtycke getts och i den utsträckning som är nödvändig för att vi ska kunna arbeta med ärendet gentemot Göteborgs universitet.

2. Du har alltid rätt att begära ut registerutdrag för att kontrollera vilken information som finns registrerad gällande dig hos oss. Om du anser att en personuppgift är felaktig har du rätt att få den rättad eller kompletterad. Du har också rätt till dataportabilitet, vilket innebär att du kan begära ut ett utdrag av dina personuppgifter som finns hos oss för att kunna ge till en annan personuppgiftsansvarig.

3. Du har alltid rätt att när som helst återkalla ditt samtycke till lagring av personuppgifter. Då tar vi bort de uppgifter som vi har om dig.

4. De personuppgifter som vi har i enskilda ärenden lämnas inte ut till Göteborgs universitet, studentkår eller annan part om inte samtycke för det medges av dig som berörd student.

5. När ditt ärende är avslutat gallras samtliga personuppgifter och kvar finns endast en avkodad beskrivning av ärendet. Denna gallring sker i början av höstterminen respektive vårterminen. Skulle du vilja återuppta kontakt gällande ett ärende som avslutats kan du uppge ditt ärendenummer, eftersom detta nummer inte gallras bort.

6. Varje höst sammanställer vi en anonymiserad studentärenderapport med statistik baserad på de ärenden som har inkommit under verksamhetsåret. Syftet är att utbildningen och studiemiljön vid Göteborgs universitet ska bli så bra som möjligt. Några personuppgifter finns aldrig i studentärenderapporten.

7. Om du anser att dina personuppgifter hanteras på ett felaktigt sätt kan du lämna in ett klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten, IMY, som är tillsynsmyndighet.

Personuppgifts-ansvarig

Göteborgs universitets studentkårers ordförande är personuppgiftsansvarig. Om du har frågor eller vill begära en ändring av behandlingen av dina personuppgifter är du välkommen att kontakta ordförande per mejl.

E-postadress
ordf@gus.gu.se