Studenternas Hus

Om oss

Göteborgs universitets studentkårer (GUS) är studentkårerna vid Göteborgs universitet. Här finner du samlad information om vår verksamhet och vårt syfte.

Vad är GUS?

Göteborgs universitets studentkårer (GUS) är samarbetsorganet för de fyra studentkårerna vid Göteborgs universitet. Tillsammans bedriver medlemskårerna, genom organet, studentinflytande, kår- och utbildningspolitiska frågor på universitetsövergripande nivå. Det gör vi genom att välja och samordna studentrepresentanter samt agera remissinstans för Göteborgs universitet och andra.

Verksamhet i korthet

Studentinflytande och kårpolitiskt påverkansarbete
GUS presidium utövar studentinflytande och driver kårpolitiska frågor på central nivå genom studentrepresentantion, val av samt samordning av studentrepresentanter och som remissinstans för GU. GUS åsiktsdokument och ställningstaganden styrs av medlemskårerna

Rapporter
GUS presidium och student- och doktorandombuden skriver rapporter kring studenters situation vid GU.

SAMO-verksamheten
En i GUS presidium ansvarar för att samordna studentarbetsmiljöombud. SAMO:s bevakar arbetsmiljön för studenter vid GU.

Stödja studenter
GUS student och doktorandombud stödjer studenter och studentkårerna i ärenden rörande studenters rätt vid GU och i diciplinnämnden.

Administrativt och organisatoriskt arbete
Både GUS presidium och kansliet utför administrativt och organisatoriskt arbete. Arbetet består bland annat av att utföra och arkivera protokoll, uppdatera hemsidan och att skicka ut information till studentkårer.

Vår historia

Studentkommittén vid Göteborgs universitet
Det relativt stora antal studentkårer som funnits vid Göteborgs universitet, har under åren skapat vissa problem. Inte minst har detta gällt val av studentrepresentanter i centrala organ, exempelvis universitetets styrelse. Med anledning av detta tog ett antal kåraktiva studenter i början av 1990-talet initiativ till närmare kontakter mellan studentkårerna vid universitetet. Dessa kontakter skedde i början under relativt anspråkslösa former, vilket bland annat omfattade återkommande frukostar i dåvarande rektorn Jan Lings kök. Det hela ledde fram till att man 1994 bildade Studentkommittén vid Göteborgs universitet. Organisationen bytte år 2000 namn till Göteborgs universitets studentkårer.

Innan kårobligatoriet avskaffades
GUS hade fram till år 2010 nio av universitetets tio studentkårer som medlemmar. Från början var det huvudsakligen de största studentkårerna som var medlemmar, men efterhand har även de mindre kårerna anslutit sig. Den studentkår som innan omorganiseringen av kårerna fortfarande stod utanför GUS var Handelshögskolans i Göteborg studentkår.

Omorganisering av studentkårerna
Samma dag som kårobligatoriet avskaffades, 1 juli 2010, trädde en stor omorganisation i kraft i kårgöteborg, då 9 av de 10 studentkårerna vid Göteborgs universitet slogs samman till tre. Filosofiska Fakulteternas Studentkår, Utbildningsvetenskapliga Studentkåren vid Göteborgs universitet och Haga Studentkår slogs samman till Göta studentkår, Hälsovetenskapliga studentkåren, Medicinska Föreningen i Göteborg och Odontologiska Föreningen slogs samman till SAKS, samt Studentkåren vid Artisten, Studentkåren vid Högskolan för design och konsthantverk och Studentkåren vid Konsthögskolan Valand som bildade Konstkåren. HHGS var den enda av kårerna som inte slogs samman med någon annan.