Presidiet

Lär dig mer om vårt presidium och deras uppgifter!

Presidiet är Göteborgs universitets studentkårers beredande och verkställande organ, det vill säga organisationens samordnande enhet och resurs. Presidiets huvudsakliga uppgift är att leda organisationen. De är Göteborgs universitets studenters främsta företrädare och har övergripande ansvar för utbildningsbevakningen och studentinflytandet vid lärosätet. Presidiet ska skapa förutsättningar för organisationens påverkansarbete och finnas som stöd för medlemskårer, studentrepresentanter och studerandearbetsmiljöombud.

Som studenternas främsta företrädare representerar presidiet i första hand organisationen gentemot universitetsledningen och lärosätet i stort, i andra hand makthavare och andra aktörer. Presidiet är studentrepresentanter i universitetsledningen, vilket rent formellt kallas rektors ledningsråd och rektors beslutsmöte.

När alla Göteborgs universitets studenter behöver representeras, internt eller externt, är det presidiet som har den äran. Det gäller både under officiella besök, akademiska högtider och andra festligheter. Till sin hjälp har de övermarskalkämbetet.

Presidiet ansvarar också för att de beslut som styrelsen tar under verksamhetsåret verkställs. Det görs till exempel genom arbete i arbetsgrupper. Det är presidiet som föreslår datum för styrelsens sammanträden, kallar till möten och bereder ärenden inför sammanträden på eget och andras initiativ. Dessutom lägger de förslag på verksamhetsplan och budget till styrelsen. Presidiet saknar rösträtt vid styrelsens sammanträden.

Presidiet har rätt att fatta presidiebeslut, vilka gäller främst inköp, uppgiftsfördelning och tillsättning av studentrepresentantsuppdrag vid vakanser. Presidiebeslut ska fastställas av styrelsen på nästkommande styrelsemöte.

Presidiet 2024/25

Hampus Haugland