Här berättar vi mer om strukturen på vår organisation.

Schema över hur organen förhåller sig till varandra i verksamheten
Illustration över hur GUS organ verkar tillsammans till vardags. Visar inte valberedningen, vem som väljer vad eller hur val går till.

Driftschemat ovan illustrerar hur våra organisationsdelar förhåller sig till varandra i drift. Det vill säga till vardags. Illustrationen visar inte valberedningen eller vilket organ som väljer vad, det gör allt mer komplicerat.

Som studentkårsövergripande organ verkar vi på mandat av studentkårerna vid Göteborgs universitet. Vårt lärosäte är stort och studenternas viljor och olikheter skapar en komplex organisation vars främsta syfte är att möjliggöra för alla att bli hörda genom demokratiska processer. Det innebär inte att alla kan få igenom vad de vill utan att alla har möjlighet att lyfta frågan.

Här försöker vi att bryta ner organisationsschemat och förklara varje del.

Medlemskårerna
Göteborgs universitet studentkårer är studentkårerna vid Göteborgs universitet, varken mer eller mindre. Alla organisationer som av lärosätet utsetts till studentkårer får vara medlemmar hos oss och alla är det.

Idag finns det fyra studentkårer vid Göteborgs universitet: Göta studentkår, Handelshögskolans i Göteborg studentkår (HHGS), Konstkåren och Sahlgrenska akademins studentkår (SAKS).

Styrelsen
Göteborgs universitets studentkårers styrelse består av ledamöter utsedda av de fyra medlemskårerna. Mandaten är baserade på studentkårernas storlek och anpassade så att ingen medlemskår får majoritet. Sex mandat tilldelas Göta studentkår, tre mandat tilldelas HHGS, tre tilldelas SAKS och ett mandat tilldelas Konstkåren. Styrelsen är det högst beslutande organet.

Rådet
Rådet är det åsiktsbildande organet för Göteborgs universitets studentkårer. Det används som en diskussionsplattform för att forma vårt åsiktsprogram. Här behandlas exempelvis remissvar. Om Rådet inte är överens skickas ärendet vidare till styrelsen.

Doktorandkommittén GUDK
Göteborgs universitets doktorandkommitté, GUDK, bevakar doktoranders intresse på central nivå. Doktorandkommittén består av ledamöter från studentkårernas doktorandråd vid respektive fakultet.

Presidiet
Göteborgs universitets studentkårers presidium är spindeln i nätet. Presidiet består av organisationens ordförande och vice ordförande. De är två arvoderade förtroendevalda som tar studieuppehåll för att arbeta för GUS på heltid under ett år. Presidiet svarar till styrelsen och är högst ansvariga för all verksamhet till vardags.

Studentrepresentanter
Göteborgs universitets studentkårer har som uppgift att utse studentrepresentanter till universitetsövergripande organ och grupper. Studentrepresentanterna får råd, stöd och utbildning av presidiet samt rapporter tillbaka till dem efter möten. Studentrepresentanterna är kärnan i utbildningsbevakningen.

Kansli
Göteborgs universitets studentkårers kansli består av student- och doktorandombuden och en ekonom.