Studentmediabidraget
Studentmediabidraget, ofta kallat Smaug, samordnas av Göteborgs universitets studentkårer och är vårt sätt att tillgodose att det finns goda förutsättningar för studentmedia både idag och imorgon.
Vad är studentmedia?
Studentmedia är kanaler som används för att förmedla information eller underhållning till studenter. Studentmedia drivs av studenter, för studenter utan vinstdrivande syfte.
Vad är Smaug?
Studentmediabidraget kallas ofta Smaug (efter det ursprungliga formatet av bidraget som kallades Student Media Associations at the University of Gothenburg). Idag används Smaug som ett namn, snarare än en förkortning.
Det är Göteborgs universitets studentkårer som fördelar medel till studentmedia. Pengarna kommer från Göteborgs universitet som har avsatt medel för studentmedia efter ett beslut av rektor. Årligen delas ungefär 2 miljoner kronor ut till föreningar vid Göteborgs universitet.
Ansökningsperioden brukar förläggas till mars månad varje år.
Kontakt
Frågor
Vid allmänna frågor om Smaug, kontakta presidiet@gus.gu.se.
Ansökan/Återrapport
Ansökningar och återrapporter tas emot till studentmedia@gus.gu.se.
Utlysning av Studentmediabidraget inför 2026
Driver du studentmedia vid Göteborgs universitet eller har du en idé som vill förverkliga? Då är det dags att ansöka om medel från Göteborgs universitets studentkårer. Studentmedia kan vara allt från traditionell media som tryckta tidningar eller tv-program, till bloggar, podcast eller hemsidor.
Vad finns det för medel att söka?
Medlet är indelat i två kategorier, stadigvarande studentmedia och projektbaserad studentmedia.
Stadigvarande studentmedia är medier som syftar till att bedriva kontinuerlig verksamhet under flera år och som redan har bedrivit verksamhet tidigare.
Projektbaserad studentmedia omfattar nystartade medier, eller medier som inte syftar till att verka kontinuerligt över flera år. Om ni planerar att starta en kanal som ni vill ska verka under flera år måste ni första gången ni ansöker om Studentmediabidraget ansöka som projektbaserad studentmedia.
Notera att medel som söks under 2025 är till för att användas under 2026. Inga pengar betalas ut innan dess.
Vem kan söka?
Ideella organisationer eller studentgrupper som tillhör studentkårerna kan söka bidraget. Bidrag beviljas endast till demokratiskt uppbyggda organisationer. Vi lutar oss mot de demokrativillkor som formulerats av Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor när vi gör vår bedömning.
Hur ansöker vi?
Ni ansöker genom att skicka er ansökan till studentmedia@gus.gu.se senast den 13 april 2025. Er ansökan ska innehålla följande:
Uppgifter om mediet.
Namn på föreningen samt eventuell anslutning till studentkår/civilsamhällesorganisation och organisationsnummer.Är ni stadigvarande eller projektbaserat studentmedia?
Syftet med er ansökan.
Varför ansöker ni om Studentmediabidraget?
Hur mycket ansöker ni om?Föreningens stadgar.
Verksamhetsplan för det kommande året.
Er planerade verksamhet, vad ska ni göra?Budget för det kommande året.
Här ska både planerade intäkter och kostnader redovisas.Lista över föreningens styrelsemedlemmar samt om dessa är studenter vid Göteborgs universitet. Bifoga det senaste årsmötesprotokollet.
Verksamhetsberättelse, ekonomisk berättelse (inklusive resultat- och balansräkning) samt revisionsberättelse från det gångna året.*
Medlemsantal från det gångna året samt hur många av medlemmarna som är studenter vid Göteborgs universitet.*
Kontaktuppgifter till den som är ansvarig för ansökan.
*Det här behöver bara stadigvarande studentmedia inkludera i sin ansökan.
Observera att du som söker måste vara företrädare för föreningen eller ansöka via din studentkår. Inga medel betalas ut till privatpersoner, er förening behöver ett eget bankkonto eller en överenskommelse med en studentkår.
Har ni frågor om er ansökan eller vill ha mallar och exempel på hur verksamhetsplan eller budget ska se ut, skicka ett mejl till studentmedia@gus.gu.se.
Utdelning av medel beslutas av Göteborgs universitets studentkårer. Varje medlemskår har ett mandat i frågan. Presidiet för Göteborgs universitets studentkårer handlägger ärendena.
Information gällande ansökningsperioden 2025 Från och med 2025 är det Göteborgs universitets studentkårer som är ansvariga för Smaug. Inom kårsamarbetet kan en kår aldrig ha ensam majoritet vid ett beslut. Vid beslutsmötet 2025 kommer fortfarande varje studentkår ha en röst. Ansökningsperioden är år 2025 förlängd och beslut om tilldelning förväntas fattas först i slutet av maj. Skälet till det är att vi inväntar riksdagens beslut om hur omräkningen av myndighetsanslag ska se ut inför nästa år, något som påverkar hur mycket pengar vi har att dela ut. Tack för er förståelse! |