Ombuden presenterar årets studentärenderapport | Göteborgs universitets studentkårer
Bild
Student skriver på tavla
Foto: Natalie Greppi
Länkstig

Ombuden presenterar årets studentärenderapport

Publicerad

För fjortonde året i rad publicerar Göteborgs universitets studentkårers student- och doktorandombud studentärenderapporten, där det nu framgår att användningen av AI allt oftare förekommer i enskilda studentärenden som ombuden hanterar.

Studentärenderapporten är en årlig sammanställning av de enskilda ärenden som student- och doktorandombuden vid Göteborgs universitets studentkårer hanterar. Rapporten publiceras på hösten och går ger en översyn över de ärenden som ombuden hanterat under det gångna akademiska året.

- Det är bra för både studentkårerna och universitetet att veta vilka kategorier och studentgrupper som förekommer i våra ärenden men också var på universitetet problemen förekommer, säger Lotta Larsson, student- och doktorandombud vid Göteborgs universitets studentkårer.

Precis som tidigare år är disciplinärenden den vanligast förekommande kategorin, men där användningen av artificiell intelligens seglat upp i frågorna som ombuden nås av.

Av rapporten framgår att studenter känner sig stressade och oroliga när de förs inför disciplinnämnden. Göteborgs universitets studentkårer rekommenderar arbetar mer med informationsinsatser för att studenter som upplever ohälsa får snabbare hjälp.

- Oavsett vad som leder upp till en anmälan till disciplinnämnden har alla studenter rätt till stöd under processen. Det är viktigt att lärosätet informerar, eller till och med rekommenderar, studenter som misstänks för vilseledande att kontakta ombuden så fort som möjligt. När ombuden är med från processens början har de möjlighet att hjälpa till på bästa sätt. Det menar Hampus Haugland, ordförande för Göteborgs universitets studentkårer.

Hela rapporten finns att läsa och hämta på den här sidan.


Område
Student