Jubeldoktorer uppmärksammades i Vasaparken | Göteborgs universitets studentkårer

Jubeldoktorer uppmärksammades i Vasaparken

Publicerad

Den 21 september ägde den årliga jubeldoktorshögtiden rum vid Göteborgs universitet. Jubilarerna, som disputerade år 1974, uppvaktades från studenthåll av marskalkar, musiker och Göteborgs universitets studentkårers ordförande.

Jubeldoktorshögtiden firas för att uppmärksamma och hylla de doktorer som disputerade och tog forskarexamen 50 år tidigare. De som kreeras till jubeldoktor 2024 tog därmed examen 1974.

Den ceremoniella högtiden ägde rum i universitetsaulan i Vasaparken eftermiddagen den 21 september och följdes av bankett på Konferenscenter Wallenberg. Under ceremonin i Vasaparken höll ordförande tal. Vid banketten spelade musiker från Högskolan för Scen och Musik.

På plats fanns också marskalkar från studentkårerna vid Göteborgs universitet som leddes av vice övermarskalk Saga Bjurgren. De nyblivna jubeldoktorerna är också inbjudna till doktorspromotionen som i år går av stapeln den 25 oktober på Svenska mässan.

Nedan återges Hampus Hauglands uppvaktning i text. Det talade ordet gäller.

Rektor, kära församling, men framförallt: ärade jubeldoktorer.

Det är med stor glädje som jag vill framföra mina varmaste hyllningar på er högtidsdag. 1974 fick Sverige sin nuvarande regeringsform och Europa fick höra ABBA:s Waterloo medan USA pratade om Nixons Watergate. Men 1974 var också året som de flesta av er tog examen. I en tid då världen såg annorlunda ut, då tekniken var en helt annan och då utmaningarna var av en annan karaktär.

Att disputera innebär väl rent formellt att man nått vägen fram som student. Man har klarat av studierna på forskarnivå och är redo att stå på egna ben. Men jag skulle vilja jämföra det med att ta körkort. För att ta en doktorsexamen, eller körkort för all del, innebär inte att man är färdiglärd. Snarare tvärtom. Det är då det roliga kan börja!

Oavsett om ni tillbringade ert yrkesverksamma liv i akademin eller gav er ut på andra äventyr vet jag att ni, om några, förstår vikten av livslångt lärande. Era tusentals timmar av studier och forskning har inte bara hjälpt oss - utan hela samhället - att nå nya höjder.

För ett livslångt lärande är inte bara en personlig resa. Det är en viktig förutsättning för ett kunskapsbaserat samhälle. Som doktorer har ni varit centrala i att sprida lärandet. Er expertis, era liv och karriärer, inspirerar oss yngre generationer till att våga ställa frågor, tänka kritiskt och precis som ni sträva efter att göra världen till en bättre plats. Ja, ni har förstått essensen av att förnya det överlämnade och lämna det förnyade vidare.

Jag inledde med att säga hur annorlunda världen såg ut för femtio år sedan. Och även om många av dåtidens frågetecken rätats ut är det flera som fortfarande finns kvar eller kommit igen. Människan är förvånansvärt bra på att glömma bort. Därför är era kunskaper och erfarenheter ovärderliga för att vi ska kunna fortsätta förnyas i ständigt nya generationer. Jag hoppas att få höra mer om dem ikväll, men för nu nöjer jag mig att konstatera hur det gamla skalet brustit har, men att kärnan finnes frisk dock kvar.

Å alla Göteborgs universitets studenters vägnar: Stort tack för allt ni gjort och för allt som ni fortsätter att göra.

Göteborgs universitets studentkårer

Göteborgs universitets studentkårer är studentkårerna vid Göteborgs universitet. Ordförande Hampus Haugland är studenternas främsta företrädare. Vid övermarskalkämbetet arbetar tre förtroendevalda med att planera och genomföra lärosätets akademiska högtider tillsammans med dess kommunikationsenhet.

Område
Student