Student deltar i universitetsmöte
Foto: GU/Natalie Greppi

Vill du påverka din utbildning? Bli studentrepresentant!

Nu har valberedningen öppnat för nomineringar till nästa års studentrepresentantsuppdrag. Kandidera senast den 20 april 2024.

Nu bjuder Göteborgs universitets studentkårer in alla kårmedlemmar att nominera och kandidera till nästa års förtroendeuppdrag. I den här omgången, som är vårvalets andra, rör det sig om över 70 poster i 34 universitetsövergripande organ. De som väljs kommer att representera universitetets studenter under ett års tid.

- Det är en verklig chans att faktiskt göra konkret skillnad och påverka både sin egen och sina medstudenters utbildning, säger Hampus Haugland, ordförande för Göteborgs universitets studentkårer.

Vilket typ av uppdrag varierar och för dig som är intresserad finns en lista på GUS hemsida över alla organ som nu söker nya representanter. På samma sida finns också instruktioner för hur man nominerar sig själv eller någon annan.

Förutom möjligheten att bevaka och påverka utbildningen vid universitetet är det en god chans att knyta kontakter och utöka sitt kontaktnät, menar Hampus Haugland som mer än gärna hjälper dig att hitta rätt bland uppdragen.

- Om man som student är nyfiken men inte riktigt vet vad som hade passat eller bara vill veta mer om uppdraget som studentrepresentant är man mer än välkommen att höra av sig. Mejla eller slå en signal så hittar vi något som passar dig, säger ordföranden.

Sista dagen att kandidera till nästa läsårs studentrepresentantsuppdrag är den 20 april. En månad senare, den 20 maj, äger valmötet rum. Förhoppningen är att då ha hittat representanter till så gott som alla universitetsövergripande organ.

Göteborgs universitets studentkårer

Göteborgs universitets studentkårer (GUS) är studentkårerna vid Göteborgs universitet, varken mer eller mindre. De bedriver utbildningsbevakning och tillsätter studentrepresentanter i universitetsövergripande organ, beredningsgrupper och projekt.