Presidiet

Lär dig mer om vårt presidium och deras uppgifter!

Presidiet är GUS verkställande och beredande organ, det vill säga organisationens samordnande enhet och resurs. Presidiet ska skapa förutsättningar för organisationens påverkansarbete och utgöra stöd till de av GUS styrelse utsedda studentrepresentanter.

Presidiet representerar organisationen i första hand gentemot Göteborgs universitets ledning och centrala förvaltning. I andra hand representerar presidiet organisationen gentemot aktörer utanför universitetet. Detta innebär bland annat att presidiet sitter med i rektors ledningsråd.

Presidiet har till uppgift att ansvara för att de beslut som styrelsen tar under verksamhetsårets gång verkställs. Detta görs till exempel genom arbete i arbetsgrupper. Samtliga presidialer har närvaro-, yttrande-, och förslagsrätt på styrelsemöten. Det är presidiet som föreslår datum för styrelsens sammanträden, kallar till styrelsens sammanträden och bereder ärenden inför sammanträden på eget och andras initiativ. Presidiet ansvarar för att lägga fram förslag på verksamhetsplan och budget till styrelsen. Presidiet är även firmatecknare för GUS.

Presidiet har rätt att fatta presidiebeslut, vilka gäller främst inköp, uppgiftsfördelning och tillsättning av studentrepresentantsuppdrag vid vakanser. Presidiebeslut ska fastställas av styrelsen på nästkommande styrelsemöte.

Presidiet 2024

Hampus Haugland