Avenyn
Foto: Johan Wingborg

Hampus och Oscar föreslås leda GUS nästa år

Valberedningen för Göteborgs universitets studentkårer anslår idag sin förordan till nästa års centrala förtroendeuppdrag. Det finns kandidater till samtliga poster.

Nomineringsanmodan till de centrala förtroendeuppdragen gick ut den 16 februari. Sedan dess har de arbetat för att hitta kandidater till Göteborgs universitets studentkårers centrala funktioner inför nästa verksamhetsår. Nu har de kommit fram till ett förslag.

Till ordförande föreslås Hampus Haugland som redan innehar posten sedan fyllnadsvalet i januari. Vid hans sida föreslås Oscar Bresin ta plats.

Hampus Hauglands bakgrund är som talman för Göta studentkår innan han blev ordförande för GUS medan Oscar Bresin det här verksamhetsåret är kårordförande för Sahlgrenska akademins Studentkår.

Valmötet äger rum på Hvilla Medici den 16 april och föranleds av en kandidatutfrågning. Alla som vill är välkomna att närvara för att träffa och ställa frågor till kandidaterna. Utfrågningen börjar klockan 15.15 och följs av det kombinerade val- och styrelsemötet klockan 16. Anmälan sker via det här formuläret.

Valberedningens förslag

Ordförande: Hampus Haugland (Göta)
Vice ordförande: Oscar Bresin (SAKS)

Övermarskalk: Oliver Schade (SAKS)
Vice övermarskalk: Saga Bjurgren (SAKS)
Härold: Rebecka Sanick (SAKS)

Presidieråd: Lina Rehn (Under studietiden Göta)
Verksamhetsrevisor: Emma Johansson (Under studietiden Göta)

Valberedningens förslag i sin helhet, inklusive motiveringar för respektive kandidat, finns bifogat.

Göteborgs universitets studentkårer

Göteborgs universitets studentkårer (GUS) är studentkårerna vid Göteborgs universitet, varken mer eller mindre. De bedriver utbildningsbevakning och tillsätter studentrepresentanter i universitetsövergripande organ, beredningsgrupper och projekt.