Genrebild Valkuvert läggs i valurna
Foto: GU/Emelie Asplund

Göteborgs universitets studentkårer väljer nytt presidium

Göteborgs universitets studentkårer, GUS, valde vid styrelsemötet den 24 januari nytt presidium.

Efter en lång valberedningsprocess valde styrelsen för GUS att följa valberedningens förslag. Valärendet under mötet i Glashuset på Valand gick effektivt efter en kortare utfrågning och diskussion. Till ordförande valdes Hampus Haugland och till vice ordförande valdes Walid Ali.

Förtroendeuppdragen är arvoderade och Hampus Haugland, som i vanliga fall läser till ämneslärare, tar studieuppehåll för uppdraget. Walid Ali studerar fotografi på HDK-Valand och är deltidsarvoderad.

- Göteborgs universitets studentkårer är stundkårerna vid Göteborgs universitet, varken mer eller mindre. Det är en ära att få representera kårerna och universitetets studenter på central nivå men också väldigt spännande att få större insikt i GU:s organisation, säger den nyvalda ordföranden Hampus Haugland.

Göteborgs universitets studentkårer utövar universitetsövergripande studentinflytande och tillsätter studentrepresentanter i universitetets centrala organ. Förutom att också arbeta med akademiska högtider, verka för kunskapsutbyte mellan kåraktiva och samordna GU:s studentarbetsmiljöombud är det hos GUS som student- och doktorandombuden arbetar. Organets kansli finns på Studenternas Hus och förutom presidiet finns här tre medarbetare.